Glumac, režiser i producent Dragan Bjelogrlić, čiji će se film “Čuvari formule” naći i na festivalu u Lokarnu, govorio je za Nedeljnik otvoreno o napadima na njega i njegovu porodicu, o filmovima koje namjerava da snimi, o protestima, o strahovima za vrijeme koje je pred nama, o tome koji su zaista njegovi politički stavovi i kakve su zaista njegove političke ambicije. Bjelogrlić je iznio i detalje tuče sa Predragom Gagom Antonijevićem u niškom hotelu „Ambasador“.
“Saradnica iz mog PR tima rekla mi je da je u danu kada sam govorio na protestima snimak iz ‘Ambasadora’ na Pinku pušten između 70 i 110 puta. Nije brojala reprize. Mene to više ne uzbuđuje. Kada bi počeli lijepo i afirmativno da pišu o meni, to bi me zbunilo, osjećao bih se čudno, čak se ne bih osjećao dobro. Znam da to sad zvuči kao neki štos, ali to je apsurd u kome živimo i ja i moja porodica”, rekao je Bjelogrlić.
“Taj tragični događaj – to doticanje dna, ako dno postoji, pomogao nam je da shvatimo da ne možemo naći sreću tako što ćemo se izolovati i živjeti u svojim mikrosvetovima. Ne možeš biti sretan ako su svi oko tebe nesretni. Ne možeš biti normalan ako živiš u nenormalnom sistemu vrijednosti. Da ne pričam o našoj djeci koja moraju da idu u škole, na utakmice, da izlaze u klubove, da gledaju te nakaradne televizije… Da, bilo mi je jako teško. Ali ti protesti vratili su mi nadu, jer se više nisam osjećao tako usamljeno u svemu tome. Vratili su mi nadu u moj grad. Vidio sam opet taj buntovni i kurčeviti Beograd iz devedesetih. Znao sam da on postoji, ali sam mislio da je definitivno otišao u alternativne prostore”, kazao je.
Bjelogrlić je naveo da su glumci uvijek bili uključeni u politiku.
“Nije to ništa novo. Glumci su od 9. marta uključeni u sve proteste. Udruženje dramskih umjetnika kojem je predsjedavao Gaga Nikolić organizovalo je Terazijsku česmu. Glumci su izlazili i na proteste 1996/97. Dragojević i ja smo govorili prvi dan studentskih protesta, poslije su se pridružili i drugi. To je i jedan od razloga zašto su glumci poštovani u našem društvu. Postoje ovakvi i onakvi glumci. Postoje veliki glumci i postoje legende. A legende su to bile ne samo zbog glumačkog talenta već i zato što su umjele da osjete puls naroda i da reaguju kad treba. Ja ne znam glumce koji su uz ovu vlast. Ima ih možda troje”, ispričao je Bjelogrlić.
Na pitanje koga bi podržao na izborima, rekao je da bi „veći dio mlađih ljudi na opozicionoj sceni“ mogli da zasluže njegovu podršku.
Nešto bih im dao avansno, a nešto su i zaslužili. Negdje smo na pola. Ako bi nešto moglo da bude pozitivna posljedica ovih protesta, to je da bi oni mogli da iznjedre novu generaciju političara na strani opozicije. Ja navijam da se to desi”, kaže.
Bjelogrlić je za Nedeljnik naveo i da bi želio da snimi film o Zoranu Đinđiću, kao i da je Peti oktobar jedan od najznačajnijih događaja kojima je prisustvovao.
“Ali, on je i pitanje zrelosti nacije koja nije znala to da iskoristi. Imam tezu o ‘zločinu i kazni’. Demokratske strukture imale su 12 godina da naprave minimum demokratskog društva. Nisu to uradili, i to je bio zločin. Onda su ovi došli kao kazna. Mi sada živimo kaznu”, rekao je Bjelogrlić.
Bjelogrlić je objasnio da je pozadina njegovog sukoba sa Predragom Gagom Antonijevićem bio ulazak Antonijevića i Jelene Trivan u strukture srpske kinematografije, shvatili da ovaj režim želi da kontroliše srpski film.
“Nisam želio mnogo o tome da govorim. Ja taj svoj postupak smatram greškom, u smislu da jesam branio svoju čast, ali na totalno pogrešan način. Ne smatram to nečim zbog čega bi trebalo da se stidim, ali svakako sam pogrešio. Ključno u cijeloj priči je da javnost nikada nije vidjela cijeli događaj. Vidjet će ga u toku procesa”, pojašnjava.
Govorio je i o svom hapšenju.
“Meni su lica ljudi koji su me hapsili rekla sve. Kada sam ih pitao: ‘Čekajte, pa vi ćete mene sad da uhapsite?’, sklanjali su pogled i odgovarali: ‘Izvinite, tako je naređeno.’ Pouzdano znam da je Vulin izdao naredbu da me uhapse. Oni su planirali da me drže 72 sata, međutim, pošto su u Tvrđavi gde sam bio proglašen za glumca večeri skandirali moje ime i pošto se pojavio plakat ‘Sloboda za Bjelogrlića’, a sutradan je trebalo da imam premijeru filma ‘Nečista krv’ u Beogradu, procjenili su da im se sve to ne isplati, pa su me pustili. Od tog trenutka kreće postupak u kojem me terete za nasilničko ponašanje”, rekao je, između ostalog, Bjelogrlić.