Nauka

PREDSJEDNIČKE LIMUZINE - PRIČA O AUTOMOBILIZMU I POLITICI (2): Dragulj garaže u palači Quirinale, čime se hvale Biden, Putin, Mattarella

Davor Gjenero nije samo cijenjeni politički analitičar s dugogodišnjim iskustvom. Da se u njemu krije pasionirani ljubitelj automobila otkrio nam je još odavno. O kakvom je automobilskom znalcu svjedoči i priča pred vama. Ekskluzivno za Ljudski.ba Gjenero piše o povijesti i prošlosti automobilske industrije, a tema su ovoga puta predsjedničke limuzine -  drugi dio priča o automobilizmu i politici. Upoznajte model Lancia Flaminia 335 - dragulj garaže u palači Quirinale i najzanimljiviji europski reprezentativni automobil, ali i modele automobila kojima su se hvalili predsjednici SAD-a, Italije, Rusije...

Piše: DAVOR GJENERO

 

Profinjene, super luksuzne, a tehnički savršene limuzine danas se više ne proizvode. U ozbiljnom protestantskom svijetu uvijek je bilo nezamislivo da bi se oni koje je izabrao narod vozili u takvim limuzinama, jer je za njih bio uvijek namijenjen razred koji je i niži od onoga kojim se koristi vrh svjetskih korporativnih uprava.

Britanija je uvijek imala svoje super luksuzne automobile, kojima se koristila i kraljevska kuća, pa je tako i danas, čak i ako su te kompanije, iako na britanskom tlu, danas u međunarodnom vlasništvu, na primjer BMW-a (Rolls-Royce) ili Volkswagena (Bentley). Britanska automobilska industrija ima kapacitete i za opskrbu izabranika naroda, onih koji proizlaze iz parlamenta, vozilima više klase, kao što je to na primjer Jaguar, iako je on u vlasništvu indijske kompanije Tata Motors.

Talijanska je auto-industrija, međutim, uglavnom izgubila tu „kompetenciju”, jer više nema niti Alfine Ammiraglije (posljednja je bila Alfa 166), niti velike Lancije (taj je brand gotovo posve nestao, a već skoro deset godina se ne proizvode niti Thesis, pa čak niti Thema, koja je ionako bila zapravo tek Chrysler 300C. Jedina limuzina visoke klase koji se proizvodi u Italiji je Maserati Quattroporte, sportski sedan visoke klase, primjeren za predsjednika Republike, ali ne i za visoke vladine funkcionare. Talijanski predsjednik i ima na raspolaganju Maseratija u garaži predsjedničke plaće Quirinale, uz neizbježnog Audija A8, ali i Lanciu Themu posljednje generacije, koja je već zašla u godine. Međutim, reprezentativni automobil talijanskog predsjednika, koji se, doduše, vrlo rijetko koristi, baca u sjenu sve suvremene predsjedničke limuzine. To je Lancia Flaminia del Quirinale iz 1960. godine.

Te je godine britanska kraljica Elizabeta II najavila da će iduće godine doći u posjet Italiji, pa je tadašnji predsjednik Giovanni Gronchi naručio od slavne karoserističke kompanije Pininfarina da izgradi četiri prestižne dugačka landauleta. U šest mjeseci u Pininfarini su projektirali i izradili tražena četiri tamno plava automobila, na osnovu velike Lancijine limuzine. U izradi su imali pomoć General Motorsa, koji im je izradio i dobavio električne dijelove za automobile. Sve četiri predsjedničke Lancije i danas su „žive”, svaka od njih ima svoje ime Belfiore, Belmonte, Belvedere i Belsito, sve četiri su registrirane i s onovremenim crnim rimskim registarskim tablicama (mala naprijed, velika kvadratna otraga), dva su automobila i dalje na raspolaganju Predsjedniku Republike a dva su darovana muzejima automobila.

Predsjednik Sergio Mattarela koristio se ovim automobilom samo za inauguraciju, a i prije je tek rijetko bio u upotrebi, dočekivao je samo birane goste. Osim britanske kraljice, za koju se nagađalo da joj je prilikom posjeta poklonjena jedna takva Lancia, što se pokazalo netočnim, poznato je da je taj automobil „iskazao dobrodošlicu” još samo dvojici važnih predsjednika: predsjedniku SAD Johnu Fitzgeraldu Kennedyju i francuskom predsjedniku Charelsu De Gaulleu. Tek uzgred, američki Predsjednik ima obvezu voziti se isključivo u prijevoznim sredstvima koja mu osigura Američka Federacija i danas se američki predsjednici uglavnom čvrsto drže tog pravila. Iako nisam vidio snimku Kennedyja u ovom automobilu, tvrdnja da se on vozio u njemu čini se vjerodostojnom, jer teško da bi netko sa stilom, kao što je to bio John Kennedy, propustio užitak na crnoj koži u ovoj limuzini ponoćno plave boje. Uostalom, da nekad nije bilo tako rigorozno, svjedoče snimke predsjednika Nixona u Titovom Mercesesu 600.

Teško da je i jedan automobil u voznim parkovima kraljevskih kuća i predsjedničkih dvora diljem svijeta usporediv s remekdjelom Lancije i Pininfarine iz garaže palače Quirinale. Čak ni klasične limuzine iz Buckingamske palače nemaju toliko stila i finoće kao Lancia Flaminia 335 Quirinale.

Limuzine američkog predsjednika izazivaju respekt, u nekih i divljenje, ali ushit u odnosu na „Zvijeri”, kako ih nazivaju, vezan je uz tehniku i veličinu, ali u njima nema rafiniranosti, kakvu nose predsjednička Lancija, ali i Mercedes 600 ili prekrasne britanske vintage limuzine.

Zanimljivo je, međutim, da je onaj kojeg one trenutno voze, američki predsjednik Joe Biden, jedan od rijetkih suvremenih političara za kojeg znamo da je automobilski entuzijast i da zna što znalac očekuje od automobila. Uz njega se vezuju četiri prekrasna automobila, pri čemu mu je najviše prirastao srcu zeleni Chevrolet Corvette Stingray iz 1967. godine, što ga je dobio od oca kao dar povodom vjenčanja, a auto je u njegovoj garaži i dan danas, u izvornom stanju, jedino što Predsjednik više nema njegove ključeve, jer su mu ih prije inauguracije oduzeli agenti FBI, budući da je on štićena osoba i ne smije sam voziti automobil. Prije Corvette Biden je vozio tri dragulja: legendarnog Studebakera Championa iz 1951, Plimoutha Cranbrooka kabrioleta iz 1952 i njemačkog ljepotana, Mercedesa 190 SL (proizvodio se od 1955. do 1963), jednog od najljepših Mercedesovih kabrioleta ikad.

Kao što su svojevremeno najgrotesknije bile Čajke ruskog državnog vrha, koje su trebale izgledati kao raskošne američke limuzine, ali ih je pregazilo vrijeme, tako među predsjedničkim automobilima danas grotesknošću prednjači Putinov Aurus Senat. Taj ruski wannabe Rolls-Royce više sliči pretprošloj generaciji Škode Superb, nego li prestižnoj britanskoj limuzini, a vozne su mu osobine vjerojatno bolje nego što su bile one Čajki, jer agregat i mjenjač nisu projektirali ruski inženjeri, nego su nabavljeni od Porschea. Ipak, taj automobil posve pristaje Vladimiru Putinu, jer za razliku od Brežnjeva ovaj nema rafinirani automobilski ukus, on nije uživao u vožnji Maseratijem, Rolls-Royceom ili Mercedesom 600. Hvali se i on, doduše, zbirkom automobila, ali nju čine Lada Niva i grozna stara Volga.

Rafinirana Lancia Predsjednika Republike Italije iz 1960. superiorna je svemu u čemu se danas voze državni poglavari, a talijanska je povijest državnih limuzina silno zanimljiva. O isprepletenosti režima i Agnellijeva FIAT-a u vrijeme Mussolinija, na primjer svjedoči predsjednički automobil izgrađen u Torinu 1939. godine – FIAT 2800 Ministriale Torpedo. Torpedo je, kao i landaulet, oblik konstrukcije vozila i riječ je o velikom kabrioletu, dugačkom posve otvorenom vozilu. FIAT je taj otvoreni automobil s mekim krovom izradio za Mussolinija, takvim se automobilom koristio i kralj Vittorio Emanuele III, a i prvi izabrani predsjednik Republike Italije, Luigi Einaudi, pa i njegov nasljednik Gronchi, onaj koji je od Pininfarine naručio Lanciu Flaminiu 335 Quirinale.

Zanimljivo je i to da se u Italiji državni vrh nije koristio oklopljenim limuzinama, sve dok demokršćanski premijer Aldo Moro nije bio kidnapiran 16. marta 1978. godine, kad su pripadnici lijevo radikalne Crvene brigade blokirali na rimskoj Via Fani premijerovu limuzinu, impozantnog FIAT-a 130 i vozilo pratnje, i oteli Mora, kojeg su poslije i pogubili, a njegovo su tijelo ostavili u crvenom Renaultu 4. Tek nakon toga u vozni park talijanske vlade ušla je prva blindirana limuzina, Alfa 2000.

 

limou 1

Najljepši automobil u nekoj od garaža predsjedničkih palača – Lancia Flaminia 335 Quirinale iz 1960. godine, još uvijek u službi talijanskog predsjednika republike

 

mata

Predsjednik Sergio Mattarella u Lancijinu landauletu u vrijeme njegove inauguracije

 

jbid

Joe Biden je jedna od rijetkih današnjih državnika za kojeg znamo da je automobilski entuzijast – dragulj njegove garaže  Chevrolet Corvette Stingray iz 1967. godine, što ga je dobio od oca kao dar povodom vjenčanja, i danas je u izvornom stanju

 

Putin je 2005. predsjednika Busha ponosno vozio u svojoj Volgi

Putin misi da je ovo vintage car – Američki predsjednik Georga Bush mlađi 2005. u bizarnoj situaciji, za volanom grozne stare Volge

putin aurus

Vladimir Putin za volanom ruskog wannabe Rolls-Roycea, koji više sliči na pretprošli model Škode Superb

 

musoll

Mussolinijev FIAT 2800 Ministeriale torpedo, iz 1938. godine

Povezani članci