Društvo

GASI MAŠINE: Problemi na koridoru Vc, izvođač krivi Autoceste F BiH

Ahmet Murat Turkoglu, generalni direktor preduzeća “Azvirt podružnica Sarajevo” koja gradi dionicu puta 5C Vranduk – Ponirak kazao je da su “Autoceste FBIH“ kao investitor donijele odluku o obustavljanju radova jer nisu obezbijedili dokumentaciju za preostale dionice ali ni niovac za zaavršetak projekta.

O pukotinama na mostu „Počitelj“ nije želio da razgovara ali zato jeste o rastu troškova projekta, koji opet kako tvrdi nisu uslovljeni njihovom krivicom, nego rastom cijena materijala na tržištu. 

Autoceste FBIH“ su nam naložile da suspendujemo radove. Rečeno nam je da zaustavimo izvođenje radova i obezbijedimo gradilište iako smo mi smatrali da treba i da može još da se radi. Naime, Investitor nije uspio blagovremeno da izradi projektnu dokumentaciju za preostale dijelove dionice ali ni da obezbijedi finansije za nastavak projekta. Još od kako se 2020. godine ustanovilo da projektna dokumentacija nije ispravna i da jednostavno nije ni primjenjiva ni izvodljiva, još od tada su nam Autoceste davale dio po dio projekta za izvođenje“, kazao je on.

Govoreći o činjenici da su se uvećali troškovi izgradnje cijele dionice on je rekao da je to nešto očekivano.

Kazao je da je ugovor za izgradnju dionice Vranduk – Ponirak potpisan prema uslovim FIDIC Crvene knjige koja podrazumijeva da je obaveza Investitora da pripremi i dostavi cjelokupnu projektnu dokumentaciju sa svim crtežima i predmjerima.

U FIDIC ugovorima radovi se smatraju konačnima kada predmetna građevina počne da služi svojoj svrsi, a konačna vrijednost se utvrđuje, takođe, na kraju ugovora kada su svi radovi izvedeni.

 

U načelu nije neuobičajeno da ugovorena cijena poraste, mnogo rjeđe bude manja. Prije svega moramo da razumijemo da je na globalnom tržištu cijena sirovina gotovo udvostručena. Ali to je bio minorni efekat u našem projektu. Ovdje smo imali ekstremnu situaciju nešto sasvim neuobičajeno pošto uzrok u porastu ugovornog iznosa leži u neodgovarajućem projektnom rješenju, zasnovanom na nedovoljnim i čak krivotvorenim geološkim istraživanjima. I to ne samo jednom ili na jednom mjestu, već naveliko“, kazao je Turkoglu.

Pojašnjava da su prema ugovornoj obavezi bili dužni da prije otpočinjanja radova preispitaju – pregledaju projekat i potvrde izvještaje o geološkim ispitivanjima koje su dobili od Investitora.

 Po njegovim riječima tu problemi i počinju. Nakon sprovedenih naših geoloških ispitivanja morali su da obavijestimo Autoceste da ono što se u izvještaju prikazivalo kao geološko ispitivanje ili nije uopšte urađeno ili nije ispravno, što je onda prouzrokovalo lanac reakcija.

Utvrđeni su brojni nedostaci glavnog projekta i da se ni laboratorijskim analizama nije pristupalo kritički.

Za određene sektore projekat je urađen na osnovu nereprezentativnih istraživanja i ispitivanja uzoraka što je u nekim slučajevima dovelo do izrade potpuno neadekvatnih rješenja. A na nekim dijelovima, odnosno sektorima, nisu ni sprovedeni istražni radovi kojim bi se definisale fizičko-mehaničke karakteristike stijenskog materijala.

Analizom dokumenatcije utvrđeno je da iz bušotina u jednom od sektora nisu ni uzeti uzorci za laboratorijska ispitivanja te su geomehaničke karatkteristike materijala bile potpuno nepoznate. Projektovanje je rađeno na osnovu pretpostavki. To nismo utvrdili samo mi, izvođači, to su utvrdili bosanski eksperti. Bosanski geolozi, Vaši istaknuti stručnjaci su zaključili da projekat treba modifikovati prema stvarnom stanju na terenu“, kazao je on.

O tome, kada se nastavljaju radovi, on nema predstavu.

U ovom trenutku mi samo obezbjeđujemo gradilište. Nažalost, mi ne znamo koliko dugo ovo može da potraje, primorani smo i da smanjujemo broj radnika, što nam najteže pada. Ostaje nejasno zašto nam nisu dozvolili da nastavimo radove na dijelovima gdje projektna dokumenatcija postoji. Sve u svemu, odgovori na ta pitanja su u Autocestama“, rekao je Turkoglu koji nije isključio mogućnost spora i arbitraže.

Govoreći o mostu Počitelj kao i pukotini koja se pojavila, nije mnogo otkrio.

Nismo ovlašćeni da govorimo u ime konzorcijuma s obzirom na to da nismo glavni izvođač i imamo manju ulogu. Zapravo, mi nismo direktno bili uključeni u samu izgradnju mosta, ali smo se maksimalno angažovali u iznalaženju adekvatnog rješenja za uspješnu rehabilitaciju. U ovakvim situacijama nema brzih rješenja, ali ona postoje i brojna su. Mogu da kažem da se analizama i ispitivanjima pristupilo izuzetno ozbiljno, najsavremenijim tehnologijama i metodologijama smo stigli do adekvatnih rješenja koja su već predata Autocestama na odlučivanje. Čekamo njihovu saglasnost da bismo otpočeli radove na sanaciji“, zaključio je Turkoglu.

Povezani članci