Vaše priče

SELMU ODUŠEVILO OBRAZOVANJE U ŠKOTSKOJ: Bira predmete, vannastavne aktivnosti imaju veliki značaj

Odlazak u Škotsku za mladu Pljevljanku Selmu Lujinović bio je velika prekretnica u životu. Iako tečno govori engleski jezik, bilo joj je u početku neobično što stalno mora da govori i sluša časove na engleskom jeziku. Bivša učenica Gimnazije “Tanasije Pejatović” u Pljevljima jedna je od četvoro učenika iz Crne Gore koji su ove godine dobili punu HMC stipendiju, vrijednu oko 38.000 funti

Da bi neko dobio stipendiju, ističe Selma, osim uspjeha u školi i dobrog znanja jezika, veoma su bitne i vannastavne aktivnosti kojim se učenik bavi. Uslov za dobijanje stipendije je i da godišnja plata roditelja ne prelazi 30 hiljada funti i da učenik ima između 15,5 i 16 godina.

“Ja sam aplicirala preko London bridž organizacije. Prvo sam poslala prijavu koja je sadržala neke od mojih akademskih uspjeha, i moja interesovanja. Nakon toga, polagala sam test engleskog jezika, koji je veoma zahtjevan. Prvo sam popunila aplikacionu formu, dobila preporuke profesora iz osnovne i srednje škole i poslala sva ta dokumenta. Intervju sa jednim od bivših direktora škola trajao je oko 40 minuta. Kasnije sam obaviještena da sam primljena”, kazala je Selma koja je nedavno došla u Pljevlja na kraći raspust koji učenici te škole imaju na polovini prvog semestra.

Priča da je u odnosu na našu, škola u Velikoj Britaniji dosta drugačija:

“Učimo samo pet predmeta koje učenik bira. Ja sam izabrala matematiku, hemiju, biologiju, biznis menadžment i umjetnost. U izboru predmeta pomažu nam stručnjaci, shodno našim interesovanjima za buduća zanimanja. Ja bih voljela da se bavim ili medicinom ili arhitekturom. Iz tog razloga za medicinu sam izabrala biologiju i hemiju, a za arhitekturu matematiku i umjetnost. Već sljedeće godine neću imati pet nego tri predmeta”.

Nastava počinje u devet sati i završava se oko pola četiri popodne. U odjeljenjima ima 15 do najviše 20 učenika, kako bi se, kaže Selma, svima moglo pružiti dovoljno pažnje i znanja:

“Nakon toga imamo vannastavne aktivnosti. Konkretno, ja se bavim pčelarstvom, skijanjem, fotografijom, plivanjem, trčanjem, a član sam hora i ekološke grupe, bavim se izradom gitara i idem u kraljevsku avijaciju. Svaki dan poslije škole imamo sat i po slobodnog vremena za vannastavne aktivnosti”.

Nakon vannastavnih aktivnosti, od šest do osam uveče, vrijeme je planirano za učenje.

“U to vrijeme vlada tišina i svako to poštuje. U početku sam mislila da ne mogu za dva sata da stignem da naučim sve, ali sam kasnije zaključila da je to sasvim dovoljno, a čak mi ostane i višak slobodnog vremena”, kaže talentovana učenica.

Časovi u Škotskoj traju sat vremena i svaki dan učenici imaju svih pet predmeta koje su izabrali.

“Biologija i hemija dosta se radi eksperimentalno. Prvo radimo eksperimente kako bi smo ih opazili i sami zaključili šta se dešava i sami došli do teorije i zaključaka, a kasnije naravno to sa profesorom i teorijski pređemo. Imala sam dosta predznanja iz Gimnazije koje mi je značilo za matematiku i biologiju”.

Školska godina, pojašnjava ona, podijena je u tri semestra.

“Imamo raspust poslije svakog semestra i na pola svakog semestra. Kraći raspusti su na pola semestra.

Povezani članci