Društvo

CESTA KOJI ŽIVOT ZNAČI: Šta se sve dogodilo od otvaranja Pelješkog mosta

Na današnji dan, prije godinu dana, svečano je otvoren i u promet pušten Pelješki most koji povezuje jug Republike Hrvatske s ostatkom države.

Svečanost otvorenja mosta kojim je jug Hrvatske nakon 300 godina povezan s ostatkom zemlje, počela je na odmorištu Komarna "Fanfarama 304" skladatelja Mateja Meštrovića, skladbom posebno napisanom za ovu prigodu nakon koje je uslijedila i Meštrovićeva skladba "Neka prođu".

Nakon Europske himne "Oda radosti" te himne RH "Lijepa naša domovino" iznad mosta preletjelo je pet zrakoplova akrobatske skupine "Krila oluje", a uslijedio je kratki video o izgradnji mosta. Tijekom programa prikazano je još nekoliko kratkih video isječaka u kojima su govorili radnici na mostu, lokalni ribari, ugostitelji, stanovnici toga kraja.

Nazočnima na svečanosti obratili su se župan Dubrovačko-neretvanske županije Nikola Dobroslavić, predsjednik Uprave Hrvatskih cesta Josip Škorić te potpredsjednik Vlade i resorni ministar mora prometa i infrastrukture Oleg Butković. Obratila se i potpredsjednica Europske komisije za demokraciju i demografiju Dubravka Šuica, a video porukom kineski premijer Li Keqiang.

Potom su se nazočnima obratio državni vrh - predsjednik hrvatske Vlade Andrej Plenković, predsjednik Hrvatskoga sabora Gordan Jandroković te predsjednik Republike Zoran Milanović.

Uslijedila je "Himna slobodi", a u finalu njezinog izvođenja počeo je i vatromet, barke i brodice ispod mosta trubile su te su zapaljene bengalske vatre, a po mostu su se provezli automobili "Nevera" s jedne i Niko Pulić u svom automobilu s druge strane, sve uz pucnjavu Dubrovačkih trombunjera i zvonjavu svih crkvenih zvona u Dubrovačkoj biskupiji. 

Manje gužve u prometu, Hrvatska povezana

Prema podacima agencije Hina, do 25. srpnja Pelješkim mostom prošlo je 2.305.537 vozila, pritisak na granični prijelaz Neum znatno je pao, a Hrvatska je spojena u cjelinu što nema cijene.

Pema podacima Hrvatskih cesta, u špici turističke sezone most u prosjeku dnevno prijeđe 13.880 vozila. U dosadašnjem dijelu godine mostom je prošlo 984.596 vozila. Najviše vozila od puštanja u promet bilo je u subotu 30. srpnja prošle godine, 19.029.

Iz Policijske Uprave Dubrovačko-neretvanske županije kažu da je nakon otvaranja Pelješkog mosta promet preko graničnih prijelaza koji omeđuju neumski koridor (BIH) znatno smanjen. Usporedba ukupnog prometa od 1. srpnja do 26. srpnja ove i prošle godine preko graničnih prijelaza Klek i Zaton Doli, pokazuje smanjenje broja putnika za 64, a vozila za 67 posto.

Iako su mnogi u Bosni i Hercegovini predviđali crne scenarije za jedini bh. grad na moru kada je otvoren Pelješki most jer se očekivalo da će se smanjiti broj turista koji bi iz tranzita svratili u Neum, te prognoze nisu se ostvarile, a gužve u prometu su znatno manje.

- Prošle godine bilo je crnih prognoza. Smatralo se da će se Neum otvaranjem Pelješkog mosta pretvoriti u mjesto u koje će se rijetko dolaziti. S druge strane, neki su govorili da je most prednost za Neum jer će se smanjiti gužve koje su nastajale u sezoni. Zadovoljni smo efektima Pelješkog mosta jer su se otvorile neke druge mogućnosti za Neum u razvojnom pogledu – rekao je ranije Feni načelnik Dragan Jurković.

Najveći hrvatski infrastrukturni projekt financiran iz EU fondova

Most, čija je cjelokupna čelično-betonska konstrukcija ispod i iznad vode zajedno teška kao 30 Eiffelovih tornjeva, najveći je hrvatski infrastrukturni projekt financiran iz EU-ovih fondova s bespovratnih 357 milijuna eura (85 posto troškova), a na njemu je tijekom deset godina radilo nekoliko vlada.

Most je integralne hibridne konstrukcije s 13 raspona, od kojih je pet glavnih (centralnih) raspona duljine 285 metara, šest centralno postavljenih armiranobetonskih pilona visine 33 metra, te dvije trake zajedno sa zaustavnom trakom koja će služiti za održavanja mosta.

Prelazi preko morskog tjesnaca širine 2140 metara, dug je 2404 metra, s plovidbenim profilom ispod mosta 200 puta 55 metara, a glavni i odgovorni projektant mu je Marjan Pipenbaher.

Povezani članci