Pozitiva

UZ POMOĆ AMERIKANACA: 2.000 godina tradicije u Hercegovini kao novi brend

Vlada Sjedinjenih Američkih Država, putem projekta Razvoj održivog turizma Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID), nastavlja predano raditi na zaštiti i promociji jedinstvenih kulinarskih proizvoda Bosne i Hercegovine.

U saradnji s Agencijom za sigurnost hrane BiH (Agencija), USAID radi na povećanju broja proizvoda zaštićenih oznakom geografskog porijekla. Na ceremoniji održanoj u Mostaru, Agencija je taj status dodijelila hercegovačkom maslinovom ulju. Ova inicijativa poboljšava turistički potencijal BiH, privlačeći turiste u potrazi za autentičnim kulinarskim doživljajem i bogatim kulturnim naslijeđem.

“Ovo priznanje je nova potvrda bogatstva Hercegovine i njenog ogromnog potencijala za razvoj turizma na temelju autentičnih proizvoda i iskustava. Maslinovo ulje, kao važan element mediteranske kulture i tradicije, nije samo visokokvalitetan prehrambeni proizvod, već i prilika za dalji rast gastronomskog turizma, sve privlačnijeg turistima koji traže jedinstvena iskustva. Radujemo se nastavku saradnje na projektima koji jačaju lokalne zajednice i čuvaju kulturno naslijeđe”, kazao je Feđa Begović, direktor USAID-ovog projekta Turizam.

Džemil Hajrić, direktor Agencije za sigurnost hrane BiH istakao je kako su “Proizvodi zaštićeni oznakom porijekla duboko povezani s mjestom proizvodnje, jer se u potpunosti proizvode u određenom geografskom području primjenom lokalnih vještina i sirovina. Kvalitet tih proizvoda direktno je povezan s prirodnim faktorima i ljudima toga kraja.”

Hercegovačko maslinovo ulje, s tradicijom starom dvije hiljade godina, prepoznatljivo je po svojim pikantnim notama, gorčini i voćnim aromama. Njegov kvalitet potvrđuju brojne nagrade na sajmovima i ocjenjivanjima kvaliteta ulja, a međunarodni mediji, uključujući Olive Oil Times Magazine, svrstavaju ga među zvijezde maslinarstva mediteranske regije u usponu.

Prema riječima direktora Federalnog agro-mediteranskog zavoda, prof. Marka Ivankovića, u regiji trenutno postoji 10 velikih maslinika i oko 800 porodičnih gazdinstava koji upravljaju s 521 hektarom nasada maslina, proizvodeći godišnje 380.000 litara ulja. Ivanković ističe da je strateški cilj industrije dostići površinu od 1.000 hektara u srednjeročnom razdoblju.

Josip Matić, predsjednik Hercegovačke udruge uljara i maslinara (HUUM), podsjetio je na predan rad ovog udruženja: “Udruga, koji broji 95 članova i raste, posvećen je promociji i očuvanju ekstra djevičanskog maslinovog ulja Hercegovine, posebno sa ZOP statusom. Naši ciljevi su podizanje novih maslinika, evidentiranje maslinara i podrška tehničkim i edukativnim inicijativama. Fokusiramo se na promociju brenda ‘Zlatne kapi Hercegovine’ i razvoj oleoturizma kroz projekte poput Ceste maslinovih ulja Hercegovine, koji podržavaju ruralni razvoj i sprječavaju depopulaciju sela.”

Povodom dodjele Rješenja o zaštiti oznake podrijetla prehrambenog proizvoda (ZOP) – Protected Designation of Origin (PDO) za ekstra djevičansko maslinovo ulje Hercegovine i promociju brenda – jamstvenoga žiga Zlatne kapi Hercegovine, oglasila se i predsjevajuća Vijeća Ministara BiH Borjana Krišto.

“Ovakav uspjeh doprinijet će promociji i jačanju proizvoda iz Bosne i Hercegovine na europskom tržištu, ali i očuvanju i izgradnji tradicije uzgoja maslina i proizvodnje maslinovog ulja hercegovačkog kraja. Brendiranje ekstra djevičanskog maslinovog ulja i njegovo probijanje na druga tržišta dovest će do standardizacije koja je već sada vidljiva u ovoj oblasti. Maslina i maslinovo ulje su već godinama unatrag nešto po čemu je prepoznat hercegovački kraj, kao i Bosna i Hercegovina u širim okvirima”, poručila je.

USAID-ov projekt Turizam nastavlja predano raditi na održivom razvoju industrije turizma u BiH, slaveći i štiteći bogatu kulturu, kuhinju i tradicije ove zemlje. U augustu 2024. godine, Projekt je podržao aktivnosti na zaštiti sarajevskog ćevapa ZOP statusom i nastavlja odličnu saradnju s Agencijom za zaštitu hrane BiH kako bi povećali broj zaštićenih proizvoda širom zemlje.