Hrvatska vlada službeno je u četvrtak zatražila od Europske komisije da produži rok za jednu od faza u razvoju robotaksija poduzetnika i inovatora Mate Rimca. Radi se o projektu koji bi, barem prema najavama, trebao preobraziti javni prijevoz u Zagrebu. Traži se odgoda od godinu dana za jedan segment projekta poznatog kao "Istraživanje, razvoj i proizvodnja vozila nove mobilnosti i prateće infrastrukture".
Prije dvije godine dogovoreno je s EU da će do prvog kvartala 2024. biti gotova proizvodnja 60 verifikacijskih prototipova robotaksija. Ovo uključuje razvoj platforme za autonomna vozila, baterijske sustave i testiranje prototipova. No, sada vlada predlaže da se taj rok pomakne za godinu dana, na prvi kvartal 2025.
Rimcu je za ovaj projekat odobreno skoro 180 milijuna eura javnih subvencija. Europska komisija, podsjetimo, odobrila je Hrvatskoj isplatu javne subvencije Rimčevoj firmi za taj projekt, u iznosu od 179.5 milijuna eura.
Zahtjev vlade za prolongiranje roka samo je pojačao sumnje u realizaciju plana, ali iz Rimčeve firme sve demantuju i tvrde da krajnji rok ostaje isti.
"Projektni rokovi su izazovni, ali pomicanje jednog od međukoraka neće utjecati na finalni ishod", kažu iz Project 3 Mobilityja. Krajnji rok za pokretanje komercijalne usluge u Zagrebu ostaje 2025. godine. Podsjetimo da su iz kompanije tvrdili da će prvi taksiji bez vozača na zagrebačkim ulicama biti testirani krajem sljedeće godine.
Prije dvije godine dogovoreno je s EU da će do prvog kvartala 2024. biti gotova proizvodnja 60 verifikacijskih prototipova robotaksija. Ovo uključuje razvoj platforme za autonomna vozila, baterijske sustave i testiranje prototipova. No, sada vlada predlaže da se taj rok pomakne za godinu dana, na prvi kvartal 2025.
Po ranije objavljenoj dinamici projekta, dosad je već trebao biti izgrađen tzv. Centar mobilnosti, odnosno terminal dotičnih taksija bez vozača – njima bi zapravo upravljala umjetna inteligencija. Taj je terminal trebao biti izgrađen do kraja 2022., no rok je probijen.
- Što se tiče Centra mobilnosti kao jednog od elemenata projekta, gradnja mu je inicijalno bila planirana u blizini Jadranskog mosta, no nakon detaljne analize, uvidjeli smo da to nije najpogodnija lokacija. To je i glavni razlog zašto se nismo javili na javni natječaj Grada Zagreba za tu lokaciju, istakao je Marko Pejković, vodeći menadžer tvrtke Project 3 Mobility.
Prvi čovjek Project 3 Mobilityja ističe da pritom cijene suradnju s Gradom Zagrebom, i očekuju jednako kvalitetan odnos u nastavku projekta. "Dodatno, u sklopu projekta uskoro kreće i izgradnja tvornice za velikoserijsku proizvodnju autonomnih električnih vozila. Time se Hrvatsku stavlja na mapu razvoja ključnih tehnologija budućnosti koje će donijeti brojne koristi i čine značajan napredak Hrvatske u smjeru zelenih i digitalnih tehnologija", izjavio je Pejković