Pozitiva

ŠKOLARCI NAPRAVILI SUPERBRZI AUTOMOBIL: Brže od tri sekunde preko 100 kmh

Članovi FSB Racing Teama predstavili električni Taurus i samovozeći VulpesD.

Proizvodnja automobila, uz onu brodova i aviona, spada u jednu od najsloženijih i najzahtjevnijih. Kada to znamo, kako da ne skinemo kapu skupini studenata s raznih fakulteta okupljenih u udruzi FSB Racing Team. Ovaj marljivi tim, naime, već 20 godina nastavlja nimalo jednostavnu tradiciju dizajna i izrade bolida, prateći pritom sve trendove automobilske industrije.

Nedavno su tako pred prepunom dvoranom na Fakultetu strojarstva i brodogradnje (FSB) predstavili čak dva nova – električni Taurus te VulpesD, prvi hrvatski autonomni bolid. S ova dva nova, udruga koja trenutno okuplja 65 studenata sastavila je već 11 bolida.

A nove je jurilice došao pogledati i Mate Rimac, osnivač jedine hrvatske kompanije koja proizvodi automobile, a koji sustavno prati rad FSB Racing Teama. Kako i ne bi kada su mu, poručuje s govornice FSB-a, upravo alumni ove studentske udruge najbolji ljudi u kompaniji. Nije to mala stvar kada se zna da Rimac zapošljava oko 2000 radnika iz cijeloga svijeta i neke od najboljih stručnjaka.

Osim širokog znanja koje stječu kroz aktivnosti u udruzi (jer cijeli je bolid, od dizajna, šasije, upravljačkog sustava, motora… njihovih ruku dijelu) studenti dobivaju iskustvo i vještine presudne za daljnji razvoj karijere.

“Naučite da je timski rad početak i kraj svega. Naučite se snalaziti u nezgodnim situacijama te odmah rješavati probleme. Dobra je atmosfera bonus, kao i sklapanje prijateljstva koja ostaju za cijeli život”, kaže Dora Vuković, voditeljica FSB Racing Teama.

Dori, koja je u Udruzi dvije godine, ovo su posljednji mjeseci u timu jer završava Fakultet kemijskog inženjerstva i tehnologije. Ostaje kao alumni i podrška novim članovima čija selekcija kreće na jesen.

Posljednja je ovo godina članstva u FSB Racing Teamu i Petri Vukas, voditeljici razvoja hardverskog dijela autonomnog vozila te studentici posljednje godine FSB-a. Na nova su dva bolida, kažu djevojke, radili oko dvije godine, a razvoj je krenuo praktički odmah nakon što su 2021. predstavili VulpesR, njihov drugi električni bolid. A s njim su 2021. postigli najbolje rezultate od kada rade na razvoju i konstrukciji ovih brzih automobila.

Na domaćem natjecanju u Novom Marofu, FS Alpe Adria, osvojili su dvije druge nagrade, i u statičkom i dinamičkom dijelu utrke. Jednake, ili još bolje rezultate, nadaju se postići i sa dva nova bolida.

“Taurus je bolid s kojim smo pokušali ispraviti sve nedostatke koje smo uočili na VulpesR-u. Napravljen je prema vozaču, a ponosni možemo biti ne samo što smo razvili svoje motore već i zbog šasije čija je masa u odnosu na prošlu verziju 35 posto manja. Težinu Taurusa uspjeli smo smanjiti s više od 200 na 183 kilograma”, objašnjava voditeljica tima. Manja je masa, ističe, Vuković, važna, između ostalog, zbog brzine, ali ona nije najvažnija u natjecanjima.

“U Formula Student svijetu, čiji smo dio i čijih se pravila moramo držati, najvažnija je sigurnost”, ističe. No ovime će Taurus sigurno dobiti na brzini i premašiti onu od 130 km/h koju je u tri sekunde postizao VulpesR.

Prvi autonomni bolid nastao je također na platformi VulpesR-a. “Koristi LiDAR i stereo kameru pomoću kojih prati stazu. Ovaj autonomni bolid, naime, natječe se na posebnim stazama označenima plavim i žutim čunjevima.

Također, koristi simultanu lokalizaciju i mapiranje (SLAM) kako bi u svakom trenutku znao svoju poziciju na stazi. Podatke koje dobiva obrađuje računalo unutar njega jer, prema pravilima, ne može biti daljinski upravljan. Također, napravili smo nadogradnju sustava kočenja te upravljačkog sustava jer više nije potreban vozač”, objašnjava Petra Vukas.

Povezani članci