Energetska tranzicija u Bosni i Hercegovini protiče sablasno sporo o čemu svjedoči i veoma mali broj električnih automobila na bh. ulicama.
Više je razloga za to, od malog broja punionica za takva vozila, do nedovoljnih finansijskih podsticaja za kupovinu vozila koja ne zagađuju okolinu. Ipak, postoje i svijetli primjeri mladih ljudi koji svojim znanjem i radom žele sve ubrzati.
U toku je postavljanje završnih komponenti u prvi bh. punjač za električne automobile. Deset mladih ljudi godinama je radilo na svemu tome. Punjač je sada spreman za tržište. Ugrađeni su brojni senzori, a višejezičnost je ostvareni standard jer se očekuje i izvoz.
”Mi smo u fazi kompletiranja certifikacije, prolazimo certifikaciju po najvećem standardu i kada završimo bit ćemo jedina kompanija u BiH koja ima ovaj nivo certifikata i bit ćemo ujedno i među 10 firmi u Evropi koje to imaju”, ponosno nam naglašava Arslan Hajdarević iz kompanije E387.
Prostor za prodaju punjača je veliki, objašnjavaju iz ove kompanije, jer je u Evropi trenutno potrebno tri miliona punjača. U međuvremenu dobili su i strateškog partnera što im uliva ogroman entuzijazam za nastavak rada.
Mašinski inžinjer Jasmin Smajić učestvovao je u cijelom procesu. On je razvijao mehanički dio punjača.
”Bilo je dosta kompleksno, ovo je četvrta verzija… samo mehanike, da ne govorimo o elektronici našeg punjača. Imali smo različite tehnologije, a sada smo se odlučili na proizvodnju od lima”, pojasnio je Jasmin Smajić, mašinjski inžinjer u kompaniji E387.
Primjetno je koliko je sadašnja verzija punjača usavršena u odnosu na prvobitnu. S ponosom je postavljen natpis: Bosna i Hercegovina je zemlja porijekla.
”Ovo je trajalo tri godine da se dođe od ove do ove veličine. Ovaj punjač ne pušta direktno nego imamo komponentu koja kontroliše puštanje struje u autu. Ovo je mozak i srce operacije, dok su ostale komponente zadužene da puštaju struju automobilu”, dodao je Arslan Hajdarević, iz kompanije E387.
BiH u ovom segmentu kaska jer je trenutno dostupno manje od 300 punjača, dok naprimjer Švicarska ima preko sedam hiljada stanica za punjenje. Zaostajemo i za susjedima koji imaju više od hiljadu. I u broju električnih automobila razlika je ogromna, a sve je to posljedica manjkavih podsticaja vlasti. Vlada Federacije BiH sada je izdvojila milion maraka, a susjedna Hrvatska čak 15 miliona eura.
”Apelujem na nadležne da uskočimo u ovaj vagon koji je krenuo jer mi prednjačimo u zagađenju. U KS 35% zagađenja se odnosi na vozni park. Imamo jedan od najstarijih voznih parkova u Evropi. Nažalost, mi imamo ozbiljan problem, ljudi obolijevaju od raka pluća koji dolazi mahom od azotnih oksida koje ispuštaju dizelski agregati. I niko se time ne bavi. Šuti se o tome”, podsjeća Haris Muratović, menadžer za elektrifikaciju Toyota BiH.
Osim što se o tome ćuti vozačima automobila koji ne zagađuju samo se otežava. Plaćaju skuplju registraciju, a za njihova auta nema dovoljno punjača. Institucije, osim što ne izdvajaju dovoljno za energetsku tranziciju, ne povlače ni sredstva iz EU fondova za te namjene.