Društvo

Uvoz strane radne snage u Bosni i Hercegovini postaje praksa. Bolje radne uvjete i bolja primanja kod nas nego u matičnim državama imaju radnici iz Bangladeša, Turske i Nepala. Broj ovakvih radnika u našoj zemlji je iz godine u godinu veći, a iako se njihov rad i sposobnosti ne razlikuju od onih koje imaju domaći radnici, poslodavci su jasni i od nadležnih traže rješenje – kako da svima bude jednako dobro.

 

Da povratak u školske klupe đacima bude prava radost, u osnovnoj školi „Vuk Karadžić“ u Tutinu pobrinuo se učitelj Muhamed Dreković koji je samoinicijativno, svojim sredstvima, ali i uz pomoć prijatelja tokom ljetnjeg raspusta kompletno sredio i opremio učionicu za svoje učenike.

Hrvatski mediji su se raspisali o novom slučaju Fate Orlović ali među Hrvatima. Na neposrednom ulazu u Konjic, u mjestu Donje Selo, 2017. godine izgrađena je džamija na zemljištu kojemu su 300 godina vlasnici iz obitelji Trlin. No, priča nije posve crno-bijela i jednostavna, pa su je navodno teško zloupotrijebili pravosudni, notarski, općinski mešetari.

Načelnik Općine Jablanica Damir Šabanović pozvao je volontere da se uključe u program prijevoza učenika do škole, i od škole do kuće, jer mnogi od još nisu sjeli u školske klupe zbog problema s prijevozom. Prijevoznik koji je u dogovoru s roditeljima u proteklom razdoblju prevozio učenike tu obavezu nije prihvatio i za ovu godinu.

Tunel Prenj će biti jedna od najznačajnijih dionica Koridora 5C koji podrazumijeva povezanost juga i sjevera Bosne i Hercegovine autocestom.

Izgradnja ovog tunela bi trebala početi uskoro, a sama cijena izgradnje govori o njegovoj kompleksnosti.

U poduzeću Autoceste Federacije Bosne i Hercegovine (AC FBiH) su konstatirali da će to biti tehnički najzahtjevnija i jedna od najkompleksnijih građevina u povijesti građevinarstva Bosne i Hercegovine.

Kako bi se taj građevinski pothvat ostvario pomoći će Europska banka za obnovu i razvoj (EBRD) i Europska investicijska banka (EIB) koje će izgradnju tunela Prenj i prilaznih dionica financirati sa po 300 milijuna eura (ukupno 600 milijuna eura).

“Veoma smo svjesni toga da građani Bosne i Hercegovine iščekuju završetak izgradnje cijelog Koridora 5C kako bi se omogućio brži pristup, bolja transportna i trgovinska povezanost te sigurnija vožnja širom Bosne i Hercegovine. Tunel Prenj je ključni dio cijelog Koridora, predstavlja tehnički izazov i još važnije što će se njime skratiti vrijeme putovanja i povezanost”, napomenula je direktorica EBRD-a u Bosni i Hercegovini Manuela Naessl.

Prema njenim riječima, veliko im je zadovoljstvo što podržavaju AC FBiH i vladu u realizaciji ovog projekta, kao i zbog toga što Europska unija daje veliku podršku.

Podsjećamo da je izgradnja cijelog Koridora 5C financirana povoljnim kreditima EBRD-a i EIB-a te bespovratnim sredstvima Europske unije.

EBRD je do sada osigurao kredite u iznosu od 821 milijun eura, dok je Europska unija osigurala 570 milijuna eura bespovratne pomoći u obliku investicijskih grantova i grantova kojima se financira tehnička pomoć.

Europska unija infrastrukturni razvoj Bosne i Hercegovine i ostalih država Zapadnog Balkana (Srbije, Crne Gore, Sjeverne Makedonije, Albanije i Kosova) podržava direktno kroz predpristupne fondove, kao i kroz Investicijski okvir za Zapadni Balkan (WBIF).

Od 2009. do danas WBIF-om su osigurane tri milijarde eura bespovratnih sredstava Europske unije i bilateralnih donatora za projekte čija je vrijednost procijenjena na više od 25 milijarde eura.

Karakteristike i izazovi

Tunel Prenj će biti na dionici autoputa između Konjica i Mostara, bit će najduži tunel na Koridoru 5C, deveti najduži tunel u Europi i 30. najduži tunel u svijetu. Preciznije, njegova dužina će iznositi 10,9 kilometara.

Procjena je da će izgradnja koštati 400 milijuna eura te da će trajati šest godina. Javna rasprava o izgradnji bi trebala početi u jesen ove godine. U AC FBiH su izdvojili neke od tehničkih aspekata tunela.

“Imat će dvije tunelske cijevi i veliki broj poprečnih veza između cijevi, inteligentni sustav upravljanja prometom, reguliranu separatnu odvodnju stijenske vode i vode sa prometnice, jako osvjetljenje i signalizaciju. Ovo će biti prvi tunel u Bosni i Hercegovini i regiji duži od šest kilometara”, ukazali su.

Priloženi videozapis prikazuje preliminarni projekt ovog tunela, a koji je napravljen 2016. godine. U AC FBiH su za Klix.ba izdvojili očekivane izazove u izgradnji, prvenstveno one s inženjerskog aspekta.

“Tunel Prenj prolazi kroz planinski masiv s velikim nadslojem iznad tunela od jedan kilometar, tako da su u dubini tog stjenskog masiva mogući određeni geološki problemi u obliku podzemnih voda, čak i jezera, pećina i kaverni koji mogu uzrokovati značajne probleme. Zbog dužine tunela, velika pažnja će biti posvećena ventilaciji”, obrazložili su u AC FBiH.

Kako su naglasili, teški geološki i hidrogeološki uvjeti na sjevernoj strani tunela moraju biti tretirani s najvećom ozbiljnošću. Na stručnom skupu, koji je održan u travnju ove godine u Sarajevu i koji je financirala Europska unija, poručeno je da je cilj izbjeći dvije mogućnosti. David Rajšter, koji je među angažiranima na izgradnji tunela, naveo je da je cilj izbjeći da bude pretplaćen ili da AC FBiH kao investitor odustanu od ovog gradilišta.

Istaknuli su da će na samom gradilištu biti 300 radnika te da će značajan broj radnika biti angažiran na pripremnim i pratećim djelatnostima, kao što su dostava materijala, predfabrikata i opreme potrebne za izgradnju i opremanje.

Šta donose tunel Prenj i Koridor 5C

Koliki će biti značaj tunela Prenj pokazuje i to da će putovanje između Sarajeva i Mostara trajati sat vremena umjesto dosadašnjih od 90 do 120 minuta. U AC FBiH su detaljnije ukazali na značaj ovog tunela, odnosno cijelog Koridora 5C.

“Bosna i Hercegovina će se tunelom Prenj strateški kvalitetnije pozicionirati u europske tokove, jer će se transportnim međunarodnim Koridorom 5C privući prometovanje putnika i prijevoz roba od Budimpešte prema Jadranu. Veliki dio srednje Europe će se povezati s jugoistočnom Europom i Jadranskim morem. Time Bosna i Hercegovina postaje važna tranzitna zemlja koja povezuje europski jugoistok i sjever”, izjavili su.

Samim Koridorom 5C povezat će se Budimpešta, Osijek, Doboj, Zenica, Sarajevo, Mostar i autocesta A1 (Dalmatina) u Hrvatskoj.

Koridor 5C bit će povezan s Mediteranskim koridorom kojim su povezani Hrvatska, Mađarska, Slovenija, Austrija, Italija, Francuska i Španjolska.

Mediteranski koridor je povezan sa skoro svim ostalim europskim koridorima, a to su Rajna-Dunav koridor, Baltičko-jadranski koridor, Skandinavsko-mediteranski koridor, Rajna-Alpe koridor, Sjeverno mediteranski koridor i Atlantski koridor.

Iz prethodno rečenog je jasno zašto u AC FBiH napominju na značaj i potencijale Koridora 5C za industriju, poljoprivredu i turizam.

Policija je na tri odvojene lokacije u BIH i Njemačkoj, ispitala trojicu  Hrvata pod sumnjom da su htjeli organizovati proteste kako bi optužili američkog ambasadora u BiH da pomaže u skrivanju zločina. Tim povodom uputili su pismo medijima.

Učenici osnovnih škola na području Unsko-sanskog kantona, uzrasta od prvog do petog razreda, ostat će ove školske godine bez besplatnih udžbenika koje je, prema ranijem dogovoru, trebala finansirati Vlada Federacije BiH.

Nakon berbe šljiva u voćnjacima na obroncima Majevice, dio roda odlazi u prodaju, a dio se tradicionalno odvaja za proizvodnju rakije.

Prije nešto više od dva mjeseca bh. kompanija Penny Plus Sarajevo okončala je neočekivanu akviziciju.

Hrvatski filozof, publicist, kulturni kritičar i prevodilac Boris Buden jedan je od najoštrijih kritičara društvene tranzicije na Balkanu. U velikom intervjuu za Forum.tm govorio je o fašizmu koji nadire sa svih strana. Dotakao se predsjednika Hrvatske Zorana Milanovića i predsjednika RS Milorada Dodika u kojima kaže nikada nije vidio ljevičare. Intervju prenosimo u cijelosti.