Politika

SKUPA PROMOCIJA: Isti posao sa 60.000 KM skočio na skoro 600.000 KM

Autoputevi Republike Srpske dodijelili su 595.000 maraka kompaniji „MANIA“ za „usluge predstavljanja započetih i izgrađenih dionica autoputa“ iako su za istu uslugu prošle godine izdvojili svega 60.000 maraka!

Tender za „usluge predstavljanja započetih i izgrađenih dionica autoputa“ Autoputevi Republike Srpske objavili su 31. avgusta prošle godine. Obavještenje o dodjeli ugovora objaveljeno je 27. oktobra prošle godine. Posao je dobila Agencija za promociju „MANIA“ iz Banje Luke, a vrijednost posla iznosi 595.000 maraka. Godinu dana ranije Autoputevi su isti posao dodijelili kompaniji „A MEDIA“ i vrijednost „radova“ tada je iznosila svega 60.000 maraka pa se s pravom postavlja pitanje kako je cijena istog posla za godinu dana skočila deset puta?

Iz Autoputeva RS šute, ali više je nego jasno da sredstva za „predstavljanje započetih i izgrađenih dionica autoputa“ nisu slučajno povećana i da nisu slučajno doznačena baš Agenciji „MANIA“, kao što sredstva iz 2022. godine nisu slučajno dodijeljena kompaniji „A MEDIA“.

I jedna i druga kompanija – i „MANIA i „A MEDIA“ – svojevrsne su miljenice aktuelne vlasti kada su tenderi u pitanju. Kao odgovorno lice „A MEDIA“ navodi se dugogodišnji radnik banjolučke Alternativne televizije Drahmi Miskin. Upravo je ATV osnivač kompanije „A MEDIA“, u okviru koje posluje i tabloid „Faktor magazin“. „A MEDIA“ je u 2022. godini imala jednog zaposlenog radnika i prihod od 291.166 maraka.

„A MEDIA“ je u julu prošle godine od Elektro-Hercegovine dobila 50.000 maraka za „medijsko praćenje poslovnih aktivnosti Preduzeća putem TV stanica“. Elektro-Hercegovina je distributivno preduzeće iz sistema Elektroprivrede Republike Srpske. Ova kompanija je slične ili iste poslove dobijala i od Elektro-Doboja (200.000 KM), Agencije za bankarstvo RS (6.000 KM), Grada Prijedora (6.000 KM), Hidroelektrana na Vrbasu (50.000 KM), Elektrokrajine (39.920 KM), Elektrodistribucije Pale (50.000 KM), Trebinja i Dervente (12.800 i 17.094 KM), Elektro-Bijeljine (49.950 KM), Hidroelektrana na Drini (30.000 KM), Puteva Republike Srpske (99.918 KM). Od prvog ugovora (koji je potpisan 22. aprila 2022. godine) do posljednjeg (koji je sklopljen 19. oktobra prošle godine), „A MEDIA“ je sklopila ugovore vrijedne 1,1 milion maraka.

„A MEDIA“ je samo prvi dio marketinške mašinerije. Drugi dio predstavlja agencija „Port marketing“ koja je osnovana 8. marta 2022. godine. Prvi vlasnik i direktor agencije je bio tadašnji direktor marketinga i komunikacija na Alternativnoj televiziji Dejan Stupar. Trenutni direktor i vlasnik je izvjesni Đorđe Bojić. Portal GERILA je nedavno objavio da telefonski broj koji je naveden kao broj ove agencije pripada Drahmi Miskinu.

Miskin je ranije pominjan i kao direktor firme CMT (Commercial media travel) koja je osnovana 2011. godine u jeku sukoba u „Mreži plus“. Na čelu ATV-a tada je bila Nataša Tešanović. CMT je tada osnovan sa ulogom od 2.000 maraka da bi godinu dana nakon osnivanja imao promet od 252.000 maraka. Agencija „Port marketing“ je za nešto više od godinu dana postojanja dobila poslove u vrijednosti 950.000 KM od strane dva zavisna preduzeća koja pripadaju Mješovitom Holdingu Elektroprivrede Republike Srpske. U pitanju su Rudnik i termoelektrane Ugljevik i Hidroelektrane na Trebišnjici, a zanimljivo da je „Port marketing“ oba posla dobila u rasponu od manje od mjesec i po dana, tačnije 19. maja prošle godine u iznosu od 500.000 KM, dok su ugovor sa HET-om u iznosu od 450.000 KM potpisali 27. juna.

Agencija za promociju „MANIA“, koja je od Autoputeva Republike Srpske dobila 595.000 maraka za „usluge predstavljanja započetih i izgrađenih dionica autoputa“, osnovana je 24. juna 2015. godine. Vlasnici kompanije su Dajan Javorac, Srđan Šipka i Danijel Tepšić, dok je direktor „MANIE“ Goran Vukalović. Na kraju 2022. godine „MANIA“ je prijavila prihod od 2,1 milion maraka. Godinu prije na njihovom računu bilo je 1,25 miliona KM, a 2020. godine 1,1 miliona KM.

Najvjerniji „partneri“ ove agencije su Investiciono-razvojna banka Republike Srpske sa kojom je „MANIA“ sklopila ugovore vrijedne 530.460 KM i Regulatorna agencije za komunikacije BiH koja je ovoj firmi do sada do značila 886.733 KM. Na čelu obje ove institucije nalaze se provjereni kadrovi SNSD-a (Dražen Vrhovac i Draško Milinović). „MANIA“ je od Službe predsjednika Republike Srpske dobila 647.000 KM (408.000 KM za organizovanje proslave Dana republike i 239.000 KM za medijsku kampanju povodom ovog praznika). Među mnogim poslovima se nalazi i onaj koji je „MANIA“ dobila od Autoputeva i koji iznosi 595.000 maraka.

Ipak, postavlja se pitanje kako je i zašto isti posao za godinu dana sa 60.000 skočio na gotovo 600.000 maraka? Nezvanično saznajemo da će najveći dio ovih sredstava biti doznačen na druge adrese nakon što „legne“ na račun „MANIE“.

– Jasno je kao dan da taj posao ne može toliko da košta. Ne znamo uopšte šta u okviru tog posla treba da se uradi, ali baš zato je malo vjerovatno da ta usluga košta 600.000 maraka. Pretpostavljam da će se posao „pokriti“ sa nekoliko vizuala, možda novim sajtom i nekoliko snimaka i to će biti sve. Ostatak će dobiti oni kojima Autoputevi ne mogu da daju pare tek onako – istakao je sagovornik koji je dobro upućen u ovaj problem.

Ekonomista Svetlana Cenić za Infovezu kaže da je i te kako moguće da ista usluga za godinu dana poskupi deset puta pogotovo ako ima deset više puta onih koji treba da se, kako je istakla, „ugrade“ u taj posao.

Povezani članci