Monopol i nekontrolirano poskupljenje prijevoza dovelo je u pitanje i obrazovanje učenika u dijelu Tuzlanskog kantona. Nakon odluke privatnog preduzeća Gradski i prigradski saobraćaj Tuzla da povećaju cijenu prijevoza veliki broj roditelja nije u mogućnosti poslati djecu u školu.
Samo za mjesečnu kartu za 15 kilometara udaljenosti od kuće do škole moraju izdvojiti skoro 200 KM. Uz poskupljenje najavljeno i ukidanje linija krajem idućeg mjeseca. Od protesta do obećanja vlasti, ko će učenike vratiti u školske klupe?
Mramor, prigradska mjesna zajednica, od Tuzle udaljen 15-ak kilometara, no cijene karata su kao da se putuje u drugi grad. Problem će nastati nakon 31. marta, kada GIPS Tuzla ukine linije, jer će naselja poput Mramora, a zbog udaljenosti od magistralnog puta, ostati izolovana.
“Cijena radničke karte iznosi 169 KM, a cijena đačke 151 KM. Dakle, đačka karta je samo 18 KM jeftinija od radničke. Imam jedno dijete i jedva sastavljam kraj s krajem. A kako oni koji imaju niža primanja, koji nemaju nikava primanja, kako da šalju djecu u školu, i ako imaju jedno, dvoje ili više djece?“, pita mještanka Mramora Aldijana Hodžić.
Za troje djece roditelji moraju izdvojiti oko 500 maraka samo da im djeca dođu do škole. Za većinu je nemoguće osigurati kartu, a u cijeloj priči niko ne pita za hranu i školsku opremu, koja je, svjedočimo iz dana u dan, sve skuplja. Nadležni ostavljaju mogućnost refundiranja karata, no i dalje je to tek na riječima.
„Neke poruke imamo da su subvencije veoma moguće, čak od početka idućeg mjeseca. Bitno je naglasiti da svi koji kupe mjesečnu kartu za ove mjesece, da čuvaju taj račun, zato što će se vršiti i refundacija u postotku subvencije. Znam neke slučajeve gdje će morati ispisati svoje dijete iz škole jer ne mogu da priušte tu cijenu karte“, istakao je Anes Poljić, predstavnik neformalne grupe građana.
„Moramo pripremiti odluke, rebalanse budžeta. Trebamo naći model kako da dođemo do tih subvencija. Akitvno radimo na analitici da vidimo o kojem iznosu se radi. Kolike su te grupacije? Trenutno raspolažemo brojevima oko 19.000 učenika srednjih škola i oko 5.000 studenata“, navodi Irfan Halilagić, premijera Tuzlanskog kantona (SDA).
Zbog enormnog rasta cijena gradskog prijevoza, posljednjih dana primjetan je porast broja putnika u taksi vozilima. Iako je evidentan rast cijena, taksisti će zadržati postojeće cjenovnike.
„Nema potrebe da se sada nešto mijenja. Dovoljno su građani ogorčeni svime što ih okružuje“, poručuje Neim Husić, potpredsjednik Udruženja Tuzla Taxi.
Gradonačelnici svih gradova u kojima GIPS obavlja ovu djelatnost stava su da se mora hitno iznaći neko rješenje, jer građani ne smiju biti taoci loših privatizacija.
„Da zajedno gradimo još kvalitetniji javni prijevoz na području grada Tuzle, a taj kvalitetniji javni prijevoz će se ogledati u našoj javnoj kompaniji koja će se baviti javnim prijevozom, ali nam za to treba period, trebaju nam finansijskih sredstava“, poručuje Zijad Lugavić, gradonačelnik Tuzle (SDP).
„Najbolje bi bilo da se nađe rješenje s ovim prevoznikom, da ono bude u nekom skladu i razumno. Ako uđemo u povećanje cijena i prihvatimo ga, ko nam garantuje da neće biti novog povećanja cijena?“, istakao je Edin Delić, gradonačelnik Lukavca (SD).
„S ovim povećanjima, to je veliki udar na budžet građana, pogotovo onih koji putuju prema Tuzli i na studij. Moramo im izaći u susret“, naglasio je Mehmed Hasanović, načelnik Banovića (PDA).
Na vlastima je da riječi pretoče u djela. Za narednu sedmicu zakazana je vanredna sjednica Gradskog vijeća Tuzla, na kojoj će biti razmatrana opcija i osnivanja novog gradskog preduzeća za prijevoz putnika. Put do osnivanja je dug. Do tada pitanje je ko od roditelja može djecu poslati u školu?