Prave knjige u razredu! Poslije skoro četiri godine škole, za ovu djecu je to prvi put. Do sada su na časovima matematike radili skoro isključivo na laptopu. Švedska je dugo bila ponosna na svoje digitalizirane učionice. Ali pokazalo se da to ima i nedostatke, pa konzervativna vlada sada želi više knjiga u školama, a za to je 2023. godine izdvojila 60 miliona eura.
U Švedskoj nije neobično da učenici četvrtog razreda već imaju pametni telefon. Djeca također ne nose teške torbe - zato što na nastavi rade digitalno, na laptopu ili tabletu. Ali ubuduće će biti drugačije. Učiteljica pokazuje djeci novi udžbenik iz matematike.
Poslije samo nekoliko minuta učenica Ines primjećuje razliku:
- Ima više opisa. To nismo imali na laptopu. Ali sada moram sama pročitati, to je malo teže. Ranije mi je kompjuter čitao zadatke naglas.
U mnogim švedskim učionicama polako se počinje događati preokret - povratak na staro. Jer, čak i đaci osnovnih škola već godinama se podučavaju gotovo isključivo digitalno.
A prije samo pet godina školske vlasti su u nacionalnim smjernicama preporučile korištenje digitalnih nastavnih sredstava kao što su laptopi ili aplikacije i da ne koriste udžbenike.
Međutim, pokazalo se da je to imalo i nedostatke, kaže učiteljica Jeanette Wiberg.
- Kod đaka je smanjena brzina čitanja, manji je rječnik i lošije razumijevanje pročitanog. Vjerujemo da je to zato što smo previše radili digitalno.
Školski sistem u Švedskoj je liberaliziran. Pored državnih škola postoje i brojne privatne, a osnovna škola traje devet godina.
Obrazovna politika se ne provodi centralno, škole i nastavnici pristupaju digitalnoj nastavi na različite načine. Švedska konzervativna vlada to želi promijeniti i nastavnicima uskoro dati nove smjernice.
Da učenici više čitaju
Švedska vlada je za vraćanje knjiga u škole samo ove godine na raspolaganje stavila 60 miliona eura.
Ministrica za obrazovanje Lotta Edholm posebno zahtijeva da učenici osnovnih škola ponovo više čitaju.
- Problem s digitalizacijom je što je većim dijelom nametnuta odozgo. Prosvjetni radnici su bili protiv, ali su imali osjećaj da ih niko nije slušao.
Digitalna nastavna sredstva su za stariju djecu. Znamo da, prema istraživanjima mozga, mala djeca uopće ne bi trebala dolaziti u kontakt s ekranima. Mnogi roditelji također žele da vratimo knjige. Jer, s knjigom mogu lakše razumjeti šta dijete treba naučiti za sljedeći test, umjesto da im se daje neki papir ili samo link - ističe ministrica Edholm.
U školi Lövestad u južnoj Švedskoj za čas geografije djeca uzimaju s police laptope: trebaju upoznati svoju zemlju, naučiti gdje se nalaze gradovi i regije i obilježiti ih na ekranu. Jedan laptop ne radi kako treba.
- Može proći i cijeli školski čas dok ponovo proradi. To je loše. Pisanje je puno bolje. Više se povezuje s mozgom - kazao je jedan učenik.