Reprezentativni sindikati koji djeluju na nivou BHANSA-e izražavaju duboku zabrinutost i ogorčenje zbog situacije u kojoj se nalazi Agencija za pružanje usluga u zračnoj plovidbi (BHANSA), a koja je izazvana neizvršenjem arbitražne presude u slučaju Viaduct d.o.o. Portorož protiv Bosne i Hercegovine.
- Bez obzira na to što BHANSA nije bila strana u ovom sporu, posljedice su sručene direktno na leđa Agencije i svih njenih zaposlenika. Zbog blokade sredstava iz Eurocontrola, ugroženo je njeno osnovno funkcionisanje. Ono što treba napomenuti je to da prihod koji BHANSA ostvaruje od rutnih naknada (preleta) predstavlja više od 90 posto svih prihoda BHANSA-e - saopćeno je iz Sindikata kontrolora letenja u Bosni i Hercegovini.
U saopćenju se navodi da je činjenica koja se nikako ne smije zanemariti ta da je BHANSA u protekloj 2024. godini uplatila, na osnovu raznih doprinosa, više od 19,2 miliona KM u entitetske budžete, a da je projekcija na osnovu prva dva mjeseca 2025. da će taj iznos u ovoj godini iznositi više od 20,3 miliona KM, a da je kao institucija uzela nula KM iz budžeta.
- Ukoliko se ova blokada nastavi, BHANSA više neće imati sredstva ni za redovno održavanje kritične tehničke opreme, niti za izmirenje tekućih operativnih troškova, uključujući troškove goriva, režija, servisa, ugovora i osnovne logistike potrebne za kontinuirano pružanje usluga u zračnoj plovidbi. To znači potpuni kolaps sistema koji mora funkcionisati 24/7 – bez izuzetka - ističu iz Sindikata kontrolora letenja u BiH.
Napominju da kontrolori letenja obavljaju jedan od najodgovornijih i najzahtjevnijih poslova u društvu. Svaka njihova odluka mora biti precizna, pravovremena i nepogrešiva. Uslovi u kojima trenutno rade su daleko od onih koji omogućavaju potpunu koncentraciju i profesionalnu sigurnost - jer neizvjesnost oko plata, budućnosti i stabilnosti institucije u kojoj rade stvara konstantan pritisak koji se teško može ignorisati - navode u saopćenju.
Naglašavaju da dugoročno izlaganje stresu i nesigurnosti može imati posljedice i po kapacitete radnika da obavljaju svoje dužnosti u skladu sa najvišim sigurnosnim standardima.
- Iako svi naši članovi nastoje sačuvati profesionalnost i fokus, sistemska nebriga stvara ambijent koji ne garantuje održivost. Ovdje nije ugrožena egzistencija samo kontrolora letenja u Bosni i Hercegovini nego svih uposlenika BHANSA-e i to je nešto što ne smijemo dopustiti. Zato s punom odgovornošću tvrdimo sigurnost zračnog saobraćaja u Bosni i Hercegovini je ozbiljno ugrožena - upozoravaju iz Sindikata kontrolora letenja u BiH.
Navode kako ovo nije samo unutrašnje pitanje, ovo je pitanje međunarodne odgovornosti, integriteta i bezbjednosti.
- Naš zračni prostor nije samo naš, on je dio globalne mreže, i sve što se u njemu dešava ima direktne posljedice po međunarodni zrakoplovni sistem. U tom kontekstu, želimo naglasiti da su Sindikat kontrolora letenja u BiH i Udruženje kontrolora letenja u BiH već informirali međunarodne organizacije čiji smo članovi, ATCEUC i IFATCA, o ozbiljnosti situacije. Ove organizacije su, ne samo izrazile svoju punu podršku, već su i preduzele konkretne korake na međunarodnom nivou kako bi se pitanje ratifikacije sporazuma u Belgijskom parlamentu o imunitetu Eurocontrola od ovrha trećih lica konačno privelo kraju te da se ovakve situacije ne bi opet ponovile u budućnosti - navodi se u saopćenju.
- Pored toga, reprezentativni sindikati u BHANSA-i i Udruženje kontrolora u BiH su se već obraćali domaćim institucijama, zahtijevajući hitno djelovanje.
Također, i ATCEUC i IFATCA su se obratili kako domaćim, tako i međunarodnim institucijama, uključujući Ured visokog predstavnika (OHR) i Ombudsmane za ljudska prava, tražeći njihovu hitnu intervenciju i zaštitu osnovnih prava zaposlenih u BHANSA-i.
Zbog svega navedenog reprezentativni sindikati i Udruženje kontrolora letenja u BiH pozivaju Vijeće ministara i Ministarstvo finansija i trezora BiH da bez odgađanja izvrše svoje obaveze na način da se stečena prava uposlenika BHANSA-e ne degradiraju ni na koji način.
- Tražimo da, dok se ne donese odluka o izmirenju duga Viaductu, primjenjuje član 23 Zakona o BHANSA-i, koji je Parlamentarna skupština BiH na 53. sjednici Zastupničkog doma, održanoj 13. maja 2009. godine, i na 29. sjednici Doma naroda, održanoj 20. maja 2009. godine, usvojila - navodi se u saopćenju.