Nizozemska, Kuvajt, Katar, SAD i Španija samo su neke od država u koje BiH izvozi čarape, ali podaci Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH pokazuju da je tokom 11 mjeseci ove godine u inostranstvo ovih proizvoda otišlo za oko dva miliona KM manje u odnosu na isti period lani.
Podaci UIO pokazuju da je BiH tokom 11 mjeseci ove godine u inostranstvo izvezla hulahop i drugih raznih čarapa, kao i obuće bez pričvršćenog đona, pletene ili heklane u vrijednosti većoj od 13,7 miliona maraka.
- Najviše ovih proizvoda otišlo je u Italiju i to u vrijednosti većoj od 10,6 miliona maraka - pokazuju podaci UIO.
Izvoz za 11 mjeseci prošle godine bio je veći od 15,8 miliona maraka, a i tada je najveće tržište bilo Italija.
U kompaniji “Glory Line” iz Banjaluke za “Glas Srpske” kažu da je izvoz njihovih gotovih proizvoda dosta opao.
- Oko 40 odsto naših proizvoda je išlo u inostranstvo, a do kraja godine ćemo bilježiti i do 15 odsto manje izvoza nego lani. Mi pretpostavljamo da je do toga došlo zbog recesije u EU i ne znamo šta će biti iduće godine - kazali su u ovoj firmi i dodali da najviše izvoze u Sloveniju. Istakli su da stranci robu sezonski naručuju, ali već sada osjete da je to manje nego što je prije bilo.
- Sa druge strane, u poređenju sa prošlom godinom bilježimo porast prodaje naših proizvoda na domaćem tržištu, a cijene ove godine nismo mijenjali - kazali u kompaniji “Glori Line”.
Slična situacija je i u tvornici čarapa “Ključ” iz Sarajeva, gdje kažu da su izvozili u Italiju i Njemačku, ali su se sada okrenuli ka domaćem tržištu.
- Mnogo nam je povoljnije i bolje poslovanje na domaćem tržištu i voljeli bi kada bi i drugi više podržavali domaću proizvodnju - kazali su u ovom preduzeću dodavši da su cijene neznatno podigli u odnosu na lani.
Pune ruke posla zbog velike potražnje na domaćem tržištu imaju i u mini-fabrici čarapa “EMS Factory” iz Kalesije.
- Nikada nismo izvozili svoje proizvode, ali imamo otvorene pozive da sarađujemo sa Švedskom i Austrijom. Međutim, mi smo mala firma da bi odgovorili njihovim zahtjevima i ispunili milionski tiraž - kazali su u ovoj mini-fabrici ističući da su cijene repromaterijala veće i do 30 odsto nego lani, pa su morali korigovati svoje cjenovnike.
U firmi “Madam” iz Kotor Varoša, koja se bavi proizvodnjom hulakopki, gdje kažu da svoje proizvode plasiraju samo na tržište BiH.
- Ovo je bila jedna veoma teška godina za nas. Lani smo povećali cijenu naših proizvoda za oko desee odsto, a ove godine nismo korigovali cjenovnike - zaključili su u ovom preduzeću.