BH Telecom
Društvo

EU KAŽNJAVA BALKAN: Vozači kamiona na udaru policije, prevoznicima sve teže

Jednog vozača su jučer isključili iz saobraćaja i odveli ga na sud. Sad smo angažovali advokata da ga zastupa. Ovo kaže Nikola Grbić, koji ima prevozničku kompaniju u Bosni i Hercegovini i vozi kamion.

On je jedan od 19.000 profesionalnih prevoznika u BiH koji u zemljama Evropske unije može ostati 90 dana u šest mjeseci. 

Ovo pravilo je godinama na snazi, ali je problem nastao nakon što su u toku 2024. godine uvedene pojačane kontrole vozača iz BiH na području EU, nakon najava za uvođenje novih digitalnih alata za evidenciju ulazaka u zemlje članice Evropske unije.

Prema podacima Konzorcijuma "Logistika BiH", koji pomaže u saradnji među prevozničkim kompanijama, tokom 2024. godine evidentirano je oko 300 slučajeva zabrane ulaska za vozače u EU, te troškova po osnovu prekršaja oko 220.000 eura.

Vijećeministara Bosne i Hercegovine zadužio je nadležna ministarstva da razgovaraju sa predstavnicima EU o ovom pitanju. Očekuje se da će to biti moguće na Samitu lidera Zapadnog Balkana i EU za koji još nema tačnog datuma.

Iz Evropske unije prije nekoliko dana stigao je odgovor Ministarstvu transporta i komunikacija BiH da vozači ne mogu biti izuzeti od pravila boravka u EU.

Iza 15. januara najavljen je i sastanak prevoznika iz regije Zapadnog Balkana, na kome će se odlučivati o zajedničkom izlasku na ulice i blokadama lanaca snabdijevanja sa EU.

Bosna i Hercegovina je gotovo potpuno zavisna od međunarodnog cestovnog prevoza u robnoj razmjeni sa državama EU.

Osim BiH, ugroženi su vozači i iz Sjeverne Makedonije, Albanije, Srbije i Crne Gore, a sa istim problem se suočavaju i vozači iz Turske i Moldavije.

Mirko Grbić je do prije godinu dana bio vozač kompanije u BiH. Kaže kako je taj posao napustio i preselio u Sloveniju jer je teško prehraniti porodicu, radeći samo 90 dana.

"Imam troje djece, a na putu je i četvrto. To je jednostavno nemoguće tako za vozača, da 90 dana radi, a 90 da sjedi kod kuće. Od čega da živi ta tri mjeseca, to je van svake pameti. Borba je bila za zaradu i sa svakodnevnim radom, a kamoli sada", ispričao je Grbić za Radio Slobodna Evropa.

Ovaj 35-godišnji mladić danas je vozač u Sloveniji.

Pravilo o boravku maksimalno 90 dana u šest mjeseci stupilo je na snagu još 15. decembra 2010. godine. No, po riječima vozača Mirka Grbića, zemlje EU su bile popustljivije prema vozačima iz BiH.

"Nije se to toliko gledalo, bili su svi fleksibilni. Osim policije u Mađarskoj, oni su sabirali dane i većina vozača je platilo kaznu", ispričao je Grbić za RSE. Nije odgovorio na upit da li je i on ikada platio kaznu.

"Svako skeniranje pasoša mi imamo taj problem. Oni nama sabiru dane, tako da ko god napravi više dana, on će dobiti veliku kaznu i ne isplati se raditi više odavde", dodaje on.